Ferrari favorit hos FIA?

Det är mycket snack just nu om hur alla beslut och bestraffningar FIA utdelar alltid gynnar Ferrari. De sista säsongerna har mästerskapet vart öppnare än på länge och enstaka poäng avgjort, då blir stallen också mer benägna att påpeka överträdelser och felaktigheter. Här gäller det för stall och förare att hålla tungan rätt i mun, något som både McLaren och Ferrari har haft problem med.

Schui parkerade sin Ferrari lite "lägligt" i en kurva i Monaco 2006, och 2007 satte Ferrari på fel däck i Kina. I bägge fallen straffades Ferrari . McLaren har haft sin beskärda del av domar mot sig och spionskandalen överskuggar fortsatt de flesta.  Bryt inte mot regler så slipper ni straff, svårare än så är det inte.   


Kimi förlänger med Ferrari

I ytterligare minst två år får vi njuta av Kimi i Formula1. Jag var aldrig direkt orolig för 2009 men gläds åt en förlängning av kontraktet med Ferrari på en säsong. Det troliga nu är också att Kimi fortsättningen endast kommer att skriva ettåriga kontrakt.

Ferrari tillkännager av tradition sin förar-lineup i samband med Monzas GP men det är lite intressant hur beskedet om Kimis fortsatta förtroende hos Ferrari sammanfaller med ett avgörande läge i mästerskapet för Massa. Precis som situationen var för Felipe för exakt ett år sedan.


Rätt eller fel att straffa Hamilton


Jag kan inte låta bli att tycka synd om Hamilton efter söndagens GP i Spa, Lewis imponerade under sin tredje stint. Men var det rätt eller fel av Stewards att straffa Lewis med en drive through penalty i efterhand. Lewis har i flera uttalanden menat att Kimi inte lämnade något utrymme i chikanen utan tvingade honom till att gena. Det stämmer att Kimi behöll sin racelinje genom chikanen men istället för att bromsa (vilket Kimi valt åtskilliga gånger under 2008) valde Hamilton att istället gena.


Hamilton menar vidare att han (efter att ha låtigt Kimi passera) passerade mållinjen 6,7 km/h långsammare än Kimi. Men vad som blev avgörande var hans avstånd till Kimi på raksträckan. Hade Hamilton valt att bromsa och därmed stannat kvar på banan hade han inte kunnat hamna i slipstream bakom Kimi lika snabbt och därmed antagligen inte kunnat attackera Kimi i den nästföljande kurvan.


Nu har McLaren valt att överklaga FIAs straff så vi lär få höra mer om detta, men så länge regeln ser ut som den gör kan jag inte se annat än att Lewis och McLaren fick ett förbättrat läge genom att gena i chikanen.


Kimis chans att vinna mästerskapet borta?

Jag gläder mig över att det var en efterlängtat aggressiv Kimi Räikkönen vi fick se i Spa, det var tydligt från start att det var vinst som gällde. Att det slutade som det gjorde är går dock inte att skylla på någon annan, det var en chansning gick hela vägen. Så här efteråt kan jag inte låta bli att tycka synd om både Kimi och Hamilton. Bägge förtjänade ett bättre öde, speciellt Kimi som gjorde allt rätt fram till den sista avåkningen.

Räikkönen har nu 19 poäng upp till ledande Lewis Hamilton med endast fem återstående race, ett näst intill ointagligt försprång. Men Kimi är inte den som ger upp och 2007 tog Kimi in 17 poäng (som ni säkert minns) på Hamilton under säsongens två sista Grand Prix. Ska historien upprepa sig, jag ser med fortsatt spänning fram emot Monza.


RSS 2.0