Baksmälla i Valencia

Många har redan konstaterat det men Europas GP i Valencia var en besvikelse. Ingen imponerade (möjligen Vettel), Massa ledde loppet från start till mål vilket kanske kom som en överraskning men det gjorde inte loppet mer spännande. Kritiken mot Kimi efter loppet lät inte vänta på sig, men Ferrari (och Ron Dennis) försvarade helt rätt Kimi.

Efter Canada kan jag dock inte låta bli att konstatera att det var just ett rött ljus i depån som Kimi precis som Hamilton uppenbart missade. Skönt är dock att Kimi sin vana trogen aldrig skyller på någon annan.


Next stop Valencia



Snart är det dags att packa väskorna för Valencia och årets andra GP på plats. Det blir också mitt första statslopp vilket jag ser fram emot. Hoppas kunna lägga lite tid på att hitta en bra plats att se loppet. Stan verkar vara komplett full av fans, inte ett hotellrum ser ut att vara ledigt. Jag hoppas att stämingen är lika bra som i Barcelona under förra säsongen, då Alonso i högsta grad var inblandad i titelstriden. Får inte glömma att tömma minneskortet till kameran. 


Innan dess ska jag hinna med stranden också, alla tips på bra stränder mellan Valencia och Barcelona välkomnas.


Kimis kval



Kimi Räikkönen måste kvala bättre och han vet det. "You can't pretend to win the title if you're always starting from the sixth position" säger Kimi själv om Ungerns GP på sin officiella webbsida. Men faktum är att han inte behöver ta pole heller. Under Kimis enastående upphämtning i andra halvan av 2007 år säsong tog Kimi bara en pole position (på Spa). Faktum är att för Kimi räcker det som oftast med att kvala in som tvåa eller tre för att han ska ta hem segern.


Det är uppenbart att Kimis körstil inte ger samma temperatur i däcken på endast några enstaka varv. Vad jag dock tycker är märkligt är att man sällan ser Kimi aktivt anstränga sig för att arbeta upp temperaturen i däcken. När i princip samtliga förare kör slalom bakom säkerhetsbilen eller på formationsvarvet, ser Kimi ut att bara ta det lugnt. Under 2007 var det ofta dåliga starter Kimi förlorade poäng på. Detta rättade dock Kimi och Ferrari till (även om det fortfarande finns lite att önska på området). Jag hoppas att Kimi ägnar lite av ledigheten till att öva på att värma däck.


Alonso – hur tänker han?



Ryktena om var Fernando Alonso kör 2009 vill aldrig ta slut. Nu senast är det The Guardian som uppger att ett avtal som placerar den dubble världsmästaren i Honda 2009, i princip är på skrivet och klart. Den allmänna uppfattningen att slutdestinationen fortfarande är Ferrari hävdar även The Guardian.


Experter brukar framhärda att kontinuitet är det som betalar sig i längden, inte minst under alla turer kring Jenson Buttons avbrutna byte från Toyota till Honda (undrar om Jenson ångrar att han ångrade sig nu när Timo stod på pallen i Ungern). Jag skulle kunna förstå att om Alonso gick från Renault till Honda och Ross Brawn för att inleda en långsiktig satsning mot en ny världsmästartitel, men inte för att vänta på Ferrari ett år eller två. Honda kan jag förstå, få byta ut Rubens Baricello som troligtvis kör sin sista säsong i år, mot Alonso som gjort sig känd för att kapa tiondelar tillsammans med tekniker.


Vad kommer hända med Alonsos varumärke och hans sponsorer. Fernandos år hos McLaren visade inte upp hans bästa sidor, även om han gjorde några riktigt bra lopp. Bytet till Renault är redan ifrågasatt och leverera inte några pall platser. Jag tror inte att en säsong i en än sämre bil (en Honda) kommer att förbättra situationen.


Snabbaste varv igen för Kimi



Jag har tidigare skrivit om hur Kimis svit om sex raka race med snabbaste varv bröts av Nick Heidfelt under Tysklands GP. I Ungern var dock Kimi tillbaka i toppen när det gäller snabbaste varvtid. Faktum är att trots den förutspådda dominansen av McLaren så stod Ferrari för de två snabbaste varven under söndagen. 


Skadereglering i Ungern



I slutändan känns det om att Ungerns GP kom att handla om att minimera skadorna. Lewis Hamilton gjorde vad han kunde för att ta poäng efter att en punktering satt stopp för han chanser att ta en pall plats. Kimi Räikkönen gjorde ett bra jobb i att minimera skadorna av hans misstag i kvalet, men hade också en hel del tur vilket inte hör till vanligheten när det gäller Kimi. Det var också Kimi som fick minimera skadorna för Ferrari i konstruktörsmästerskapet efter att Felipe Massa snöpligt fått bryta bara några varv från att ta sin fjärde seger för säsongen.


Nu är det sommaruppehåll som gäller. Det jag tar med mig från Ungern är Kimis imponerande förmåga att på bara några varv sätta tillräckligt snabba tider för att  passera andra förare (denna gång Alonso) i samband med depåstopp.


Nästa gång är vi i Valencia, då är jag också på plats i Spanien. Förhoppningsvis hittar jag någon bra plats att se loppet. 


  

Inför kvalet i Ungerns GP

Jag ser fram emot kvalet idag, av flera anledningar. Ska Ferrari och främst Kimi få revanch och en plats i första startled. En ny stark insats från McLaren skulle också få mig att fundera än mer på vad som är orsaken till deras nya form. Är det bara förändringar i aerodynamiken eller har deras nya ratt gett dom en betydande fördel.

När detgäller tiderna från fredagens fria träning tycker jag att det ser ut som vanligt, Ferrari och främst Massa är snabbast i under första träningen, och McLaren kommer tillbaka i den andra. Lite intressant är det dock att Kimi satte sin snabbaste tid med den nya "hajfenan".  

RSS 2.0