Brawn GP

Vad ska man säga om Brawn GP egentligen, är det förvånande att dom tog Pole och också vann Australiens GP. Egentligen inte, man har jobbat på årets bil långt före Ferrari, McLaren och BMW. Men att topp 3 stallen från 2008 alla skulle vara så långt efter Brawn GP i kvalet och speciellt i Q3 under kvalet är anmärkningsvärt. Det ska bli intresant att se om skillnaden är enbart i aerodynamiken.

Så är säsongen igång


Då är 2009 års F1-säsong igång och alla verkar eniga om att starten i Melbourne var händelserik, med skräll seger för Button och katastrofal inledning av Ferrari. Spontant känner jag att 2009 kommer bli ett bra år, underhållande jämt och race med många omkörningar. Precis som det ska vara.
 
Men jag är omedelbart trött på Stewards straff för olika incidenter och minns direkt hur förra året kom att präglas av detta.
Nu blir Vettel straffad för incedenten med Kubica. Kanske var det Vettels fel, han verkar själv ta på sig skulden, men jag ser ingen röd tråd i hur Stewards bedömmer vad som är tillåtet och inte i omkörningar.

Om nu reglerna ändras för att ge fler omkörningar kan vi inte ha Stewards som bestraffar alla efteråt. 


Hur kör Hamilton?


Inför Brasiliens GP i söndags visade Viasat ett sammandrag av säsongen. En sak som jag omedelbart lade märke till var sättet som Hamilton ofta kör om på.

Väl jämsides med den andre bilen använder Hamilton påfallande ofta den optimala racelinjen genom kurvan för att tvinga den andra föraren av banan eller att bromsa. FIAs code of conduct säger följande "deliberate crowding of cars towards the inside or the outside of the curve or any other abnormal change of direction, are strictly prohibited and shall be penalised".

Här kan man ju tolka det som att Hamiltons avsikt inte är att medvetet preja ut den andra bilen utan bara följa den optimal linjen genom kurvan. Detta är ju dock ingen rättighet för en förare och om bägge bilar skulle agera på det viset skulle dom kollidera.


Väl jämsides måste bägge förare ansvara för att ge varandra utrymme att stanna kvar på banan för att omkörningen ska kunna anses vara enligt reglerna. Under 2008 blev det för mig uppenbart hur ofta Hamilton bryter mot detta. Jag kan inte låta bli att konstatera att Hamilton allt mer liknar en ny M Schumacher och då är det ingen komplimang.


Ferrari favorit hos FIA?

Det är mycket snack just nu om hur alla beslut och bestraffningar FIA utdelar alltid gynnar Ferrari. De sista säsongerna har mästerskapet vart öppnare än på länge och enstaka poäng avgjort, då blir stallen också mer benägna att påpeka överträdelser och felaktigheter. Här gäller det för stall och förare att hålla tungan rätt i mun, något som både McLaren och Ferrari har haft problem med.

Schui parkerade sin Ferrari lite "lägligt" i en kurva i Monaco 2006, och 2007 satte Ferrari på fel däck i Kina. I bägge fallen straffades Ferrari . McLaren har haft sin beskärda del av domar mot sig och spionskandalen överskuggar fortsatt de flesta.  Bryt inte mot regler så slipper ni straff, svårare än så är det inte.   


Kimi förlänger med Ferrari

I ytterligare minst två år får vi njuta av Kimi i Formula1. Jag var aldrig direkt orolig för 2009 men gläds åt en förlängning av kontraktet med Ferrari på en säsong. Det troliga nu är också att Kimi fortsättningen endast kommer att skriva ettåriga kontrakt.

Ferrari tillkännager av tradition sin förar-lineup i samband med Monzas GP men det är lite intressant hur beskedet om Kimis fortsatta förtroende hos Ferrari sammanfaller med ett avgörande läge i mästerskapet för Massa. Precis som situationen var för Felipe för exakt ett år sedan.


Rätt eller fel att straffa Hamilton


Jag kan inte låta bli att tycka synd om Hamilton efter söndagens GP i Spa, Lewis imponerade under sin tredje stint. Men var det rätt eller fel av Stewards att straffa Lewis med en drive through penalty i efterhand. Lewis har i flera uttalanden menat att Kimi inte lämnade något utrymme i chikanen utan tvingade honom till att gena. Det stämmer att Kimi behöll sin racelinje genom chikanen men istället för att bromsa (vilket Kimi valt åtskilliga gånger under 2008) valde Hamilton att istället gena.


Hamilton menar vidare att han (efter att ha låtigt Kimi passera) passerade mållinjen 6,7 km/h långsammare än Kimi. Men vad som blev avgörande var hans avstånd till Kimi på raksträckan. Hade Hamilton valt att bromsa och därmed stannat kvar på banan hade han inte kunnat hamna i slipstream bakom Kimi lika snabbt och därmed antagligen inte kunnat attackera Kimi i den nästföljande kurvan.


Nu har McLaren valt att överklaga FIAs straff så vi lär få höra mer om detta, men så länge regeln ser ut som den gör kan jag inte se annat än att Lewis och McLaren fick ett förbättrat läge genom att gena i chikanen.


Kimis chans att vinna mästerskapet borta?

Jag gläder mig över att det var en efterlängtat aggressiv Kimi Räikkönen vi fick se i Spa, det var tydligt från start att det var vinst som gällde. Att det slutade som det gjorde är går dock inte att skylla på någon annan, det var en chansning gick hela vägen. Så här efteråt kan jag inte låta bli att tycka synd om både Kimi och Hamilton. Bägge förtjänade ett bättre öde, speciellt Kimi som gjorde allt rätt fram till den sista avåkningen.

Räikkönen har nu 19 poäng upp till ledande Lewis Hamilton med endast fem återstående race, ett näst intill ointagligt försprång. Men Kimi är inte den som ger upp och 2007 tog Kimi in 17 poäng (som ni säkert minns) på Hamilton under säsongens två sista Grand Prix. Ska historien upprepa sig, jag ser med fortsatt spänning fram emot Monza.


Baksmälla i Valencia

Många har redan konstaterat det men Europas GP i Valencia var en besvikelse. Ingen imponerade (möjligen Vettel), Massa ledde loppet från start till mål vilket kanske kom som en överraskning men det gjorde inte loppet mer spännande. Kritiken mot Kimi efter loppet lät inte vänta på sig, men Ferrari (och Ron Dennis) försvarade helt rätt Kimi.

Efter Canada kan jag dock inte låta bli att konstatera att det var just ett rött ljus i depån som Kimi precis som Hamilton uppenbart missade. Skönt är dock att Kimi sin vana trogen aldrig skyller på någon annan.


Next stop Valencia



Snart är det dags att packa väskorna för Valencia och årets andra GP på plats. Det blir också mitt första statslopp vilket jag ser fram emot. Hoppas kunna lägga lite tid på att hitta en bra plats att se loppet. Stan verkar vara komplett full av fans, inte ett hotellrum ser ut att vara ledigt. Jag hoppas att stämingen är lika bra som i Barcelona under förra säsongen, då Alonso i högsta grad var inblandad i titelstriden. Får inte glömma att tömma minneskortet till kameran. 


Innan dess ska jag hinna med stranden också, alla tips på bra stränder mellan Valencia och Barcelona välkomnas.


Kimis kval



Kimi Räikkönen måste kvala bättre och han vet det. "You can't pretend to win the title if you're always starting from the sixth position" säger Kimi själv om Ungerns GP på sin officiella webbsida. Men faktum är att han inte behöver ta pole heller. Under Kimis enastående upphämtning i andra halvan av 2007 år säsong tog Kimi bara en pole position (på Spa). Faktum är att för Kimi räcker det som oftast med att kvala in som tvåa eller tre för att han ska ta hem segern.


Det är uppenbart att Kimis körstil inte ger samma temperatur i däcken på endast några enstaka varv. Vad jag dock tycker är märkligt är att man sällan ser Kimi aktivt anstränga sig för att arbeta upp temperaturen i däcken. När i princip samtliga förare kör slalom bakom säkerhetsbilen eller på formationsvarvet, ser Kimi ut att bara ta det lugnt. Under 2007 var det ofta dåliga starter Kimi förlorade poäng på. Detta rättade dock Kimi och Ferrari till (även om det fortfarande finns lite att önska på området). Jag hoppas att Kimi ägnar lite av ledigheten till att öva på att värma däck.


Alonso – hur tänker han?



Ryktena om var Fernando Alonso kör 2009 vill aldrig ta slut. Nu senast är det The Guardian som uppger att ett avtal som placerar den dubble världsmästaren i Honda 2009, i princip är på skrivet och klart. Den allmänna uppfattningen att slutdestinationen fortfarande är Ferrari hävdar även The Guardian.


Experter brukar framhärda att kontinuitet är det som betalar sig i längden, inte minst under alla turer kring Jenson Buttons avbrutna byte från Toyota till Honda (undrar om Jenson ångrar att han ångrade sig nu när Timo stod på pallen i Ungern). Jag skulle kunna förstå att om Alonso gick från Renault till Honda och Ross Brawn för att inleda en långsiktig satsning mot en ny världsmästartitel, men inte för att vänta på Ferrari ett år eller två. Honda kan jag förstå, få byta ut Rubens Baricello som troligtvis kör sin sista säsong i år, mot Alonso som gjort sig känd för att kapa tiondelar tillsammans med tekniker.


Vad kommer hända med Alonsos varumärke och hans sponsorer. Fernandos år hos McLaren visade inte upp hans bästa sidor, även om han gjorde några riktigt bra lopp. Bytet till Renault är redan ifrågasatt och leverera inte några pall platser. Jag tror inte att en säsong i en än sämre bil (en Honda) kommer att förbättra situationen.


Snabbaste varv igen för Kimi



Jag har tidigare skrivit om hur Kimis svit om sex raka race med snabbaste varv bröts av Nick Heidfelt under Tysklands GP. I Ungern var dock Kimi tillbaka i toppen när det gäller snabbaste varvtid. Faktum är att trots den förutspådda dominansen av McLaren så stod Ferrari för de två snabbaste varven under söndagen. 


Skadereglering i Ungern



I slutändan känns det om att Ungerns GP kom att handla om att minimera skadorna. Lewis Hamilton gjorde vad han kunde för att ta poäng efter att en punktering satt stopp för han chanser att ta en pall plats. Kimi Räikkönen gjorde ett bra jobb i att minimera skadorna av hans misstag i kvalet, men hade också en hel del tur vilket inte hör till vanligheten när det gäller Kimi. Det var också Kimi som fick minimera skadorna för Ferrari i konstruktörsmästerskapet efter att Felipe Massa snöpligt fått bryta bara några varv från att ta sin fjärde seger för säsongen.


Nu är det sommaruppehåll som gäller. Det jag tar med mig från Ungern är Kimis imponerande förmåga att på bara några varv sätta tillräckligt snabba tider för att  passera andra förare (denna gång Alonso) i samband med depåstopp.


Nästa gång är vi i Valencia, då är jag också på plats i Spanien. Förhoppningsvis hittar jag någon bra plats att se loppet. 


  

Inför kvalet i Ungerns GP

Jag ser fram emot kvalet idag, av flera anledningar. Ska Ferrari och främst Kimi få revanch och en plats i första startled. En ny stark insats från McLaren skulle också få mig att fundera än mer på vad som är orsaken till deras nya form. Är det bara förändringar i aerodynamiken eller har deras nya ratt gett dom en betydande fördel.

När detgäller tiderna från fredagens fria träning tycker jag att det ser ut som vanligt, Ferrari och främst Massa är snabbast i under första träningen, och McLaren kommer tillbaka i den andra. Lite intressant är det dock att Kimi satte sin snabbaste tid med den nya "hajfenan".  

Mclaren bekräftar: Kovalainen kvar 2009



Enligt F1-live.com bekräftar nu McLaren att Heikki Kovalainen blir kvar även 2009. Jag kan bara konstatera att Heikki själv också valt att stanna hos McLaren, trots rykten om en status som 2:a förare i teamet.


Vad är viktigast för att man ska trivas och vara motiverad hos ett stall, en bra bil eller fullt stöd från teamet. Alonso gick från ett team han inte trivdes med till en bli som han visste inte skulle kunna ge honom en titel (under 2008). Kimi gick till en bil som skulle vara tillräckligt pålitlig för att ta hem värld mästerskapet, och fick samtidigt ett stall han trivs bättre hos. Heikki vet att McLaren är tillräckligt bra för att han ska bli världsmästare en dag, men vad jobbigt om han samtidigt vet att det inte kommer ske så länge Lewis är där.


RSS 2.0